4 Mart Dünya Obezite Günü
04 Mart 2021

4 Mart Dünya Obezite Günü copy.jpg
            Obezite günümüzde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin en önemli sağlık sorunları arasında yer almaktadır. Obezite genel olarak bedenin yağ kütlesinin yağsız kütleye oranının aşırı artması sonucu boy uzunluğuna göre vücut ağırlığının arzu edilen düzeyin üstüne çıkması ile meydana gelme olayıdır.

 

Beslenme, yiyeceklerin ve besin maddelerinin vücuda alınarak kullanılmasıdır. Yalnızca açlığı bastırmak, karın doyurmak için değildir. Beslenmede amaç kişinin yaşına, cinsiyetine, içinde bulunduğu fizyolojik duruma (çocuk, gebe vb.) göre bütün besin öğelerinden yeterli miktarda sağlayabilmektir. Her toplumun kendine özgü beslenme alışkanlıkları, örf ve adetleri, olanakları, uygulamaları ve beslenme kültürü bulunmaktadır. Çeşitli sosyo-ekonomik, kültürel ve eğitimsel etkinliklerin yönlendirdiği beslenme alışkanlıkları, yaşamın ilk dönemlerinde kazanılır. Beslenme, insanın büyüme, gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli olan öğeleri vücuduna alıp kullanabilmesi şeklinde tanımlanır.

 

Kişilerin yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmesi, doğru beslenme alışkanlıkları kazanması; toplumda obezite, kalp damar hastalıkları, diyabet, kanser vb. hastalıkların görülme riskinin azalması, vitamin mineral yetersizliklerinin önlenmesi gibi beslenme ile ilgili sağlık sorunlarının en aza indirilmesinde rol oynayan koruyucu etmenlerdendir.

 

BEDEN TİPİNİZ KRONİK HASTALIK RİSKİNİ ARTIRABİLİR

Android Tip (elma tipi vücut şekli); Yağların vücudun üst kısmında toplanması demektir. Erkeklerde yaygın olarak görülmektedir. Bel çevresinde aşırı yağ birikmesi kalp ve damar hastalıkları, tip 2 diyabet, hipertansiyon, hiperlipidemi ve felç gibi riskleri artırmaktadır.

Jinoid Tip (armut tipi vücut şekli); Yağların vücudun alt kısmında toplanması demektir. Kadınlarda daha sık görülmektedir. Bu gruptaki bireyler doymuş yağlı besinlerden mümkün olduğunca azaltmalı. Yağ oranı %2 civarında süt ve süt ürünleri tercih edilmeli. Bol bol balık, sebze ve meyve tüketmelidirler.

                Beden tipiniz ne olursa olsun önemli olan kilo verirken bunu sağlıklı yollarla yapmak ve bir diyet uzmanından yardım almaktır. Sağlıklı bir yaşam sürdürmek için, alınan enerji ile harcanan enerjinin dengede tutulması gerekmektedir. Günlük alınan enerjinin harcanan enerjiden fazla olması durumunda, harcanamayan enerji vücutta yağ olarak depolanmakta ve obezite oluşumuna neden olmaktadır. Buna paralel olarak, günümüz teknolojisindeki gelişmeler, yaşamı kolaylaştırmakla birlikte, günlük hareketleri önemli ölçüde sınırlamıştır.

 

OBEZİTENİN TEDAVİSİ

          Obezite oluşmadan korunma büyük önem taşımaktadır. Obeziteden korunma, çocukluk çağında başlamalıdır. Ergenlik döneminde çok fazla kilo alınıp bu süreç kilolu bitirilirse yağ hücresi sayısı çok fazla olarak yetişkinliğe geçilir. Bu durumda yetişkinlikte de kilo şikayetleri ortaya çıkar. Obezite tedavisi, bireyin kararlılığı ve etkin olarak katılımını gerektiren, tedavisi zorunlu, uzun ve süreklilik arz eden bir süreçtir. Obezite tedavisinde amaç, gerçekçi bir vücut ağırlığı kaybı hedeflenerek, bireye yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı kazandırmak ve yaşam kalitesini yükseltmektir. Maalesef sadece beslenmeyle de mümkün değildir. Beslenme ve sporla mümkündür. Sağlıklı beslenme konularında destek almak ve obezitenin etkilerinden kurtulmak isteyen vatandaşlarımızı uzman diyetisyenlerin bulunduğu Sağlıklı Hayat Merkezimize davet ediyorum.

 

 

Dr. Murat AĞIRTAŞ
Kırıkkale İl Sağlık Müdürü