T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Kırıkkale İl Sağlık Müdürlüğü

T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Kırıkkale İl Sağlık Müdürlüğü

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

29 Eylül Dünya Kalp Günü

Güncelleme Tarihi: 07/11/2019


Her yıl tüm dünyada yaklaşık 17 milyon kişi kalp damar hastalıkları nedeni ile hayatını kaybetmektedir. Türkiye’de ise her yıl 300.000 yeni kalp krizi geçirmekte ve 125.000  kişi ise kalp damar hastalıkları nedeni ile hayatını kaybetmektedir.  Bu sayılara bakıldığında en sık ve en önemli ölüm sebebidir. Bu kadar çok ölüme sebep olmasına rağmen Dünya Sağlık Örgütünün de önerdiği gibi uygun yaşam tarzı değişiklikleri ve düzeltilebilir risk faktörlerinin kontrol altına alınması ile kalp damar hastalıklarına bağlı ölümlerin dörtte üçünden fazlasının önlenebileceğini bilinmektedir. Obezite, diyabet ve fiziksel aktivite yetersizliği gibi risk faktörlerinin çocukluk çağında görülmeleri, erişkin dönemde kalp hastalığı gelişme riskini büyük oranda artırmaktadır. Bu nedenle önlemlerin ileri yaşlarda da değil en baştan yani çocukluk çağından itibaren başlanması gerekir.  Herkesin kendini zorlamadan ve yormadan yapabileceği birkaç küçük tedbir ile bile kalp krizi ve ölüm riski önemli ölçüde azaltılabilir. Haftada en az beş kez yaklaşık 30 dakika süreyle yapılan orta zorlukta yürüyüş ve fiziksel aktiviteler, Tuz tüketimini günde beş gramla (bir tatlı kaşığı) sınırlandırın, Sigara ve tütün kullanımını bırakmak ve sigara dumanına pasif maruziyetten uzak durmak, Akdeniz Tipi Diyet olarak da adlandırılan zeytinyağı, sebze, meyve, işlenmemiş tahıllar, baklagiller, az yağlı süt ürünleri, deniz ürünleri, balık ve kuruyemişten zengin beslenmeye dikkat etmek, doymuş yağların azaltılması,  şekerli içecekler, şekerli ve unlu hazır besinler ve işlenmiş karbonhidratlardan uzak durulması ölüm ve kalp krizi riskini ciddi oranda azaltmaktadır. Diyet ve fiziksel egzersizlerin yanında kilo alımı, obeziteden kaçınılması ve riski artırabilecek diyabet, hipertansiyon ve kolesterol yüksekliği gibi hastalıklar için düzenli sağlık kontrollerinden geçmek en az bu tedbirler kadar önemlidir.

Dünya Kalp Günü vasıtasıyla kalp damar hastalıklarının önemini vurgulayarak kendinizin ve sevdiklerinizin hayatlarını korumak ve kurtarmak için sadece birkaç küçük değişiklikle bile, kalp damar hastalıkları ve inme riskini azaltabilirsiniz. Onları sağlıklı beslenmeleri, daha fazla hareket etmeleri ve tütün kullanmamaları için cesaretlendirebilirsiniz. Sağlıklı ve kaliteli bir hayat için kalp sağlığına gereken önemi vermelisiniz.

Dr. Hüseyin KANDEMİR
Kardiyoloji Uzmanı